YTP:n jäsenyrityksiä mukana Biotalouden Kasvupolussa

Riikka Kinnunen (riikka.kinnunen a ytpliitto.fi), 20.5.2016

Yritysten maksuttomaan kasvuohjelmaan Biotalouden Kasvupolulle on valittu 14 kasvupotentiaalisinta yritystä eri puolilta Suomea 24 hakijan joukosta. Biotalouden Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrauskilpailua, Kasvu Openia.

YTP:n jäsenyrityksistä mukaan pääsivät Lassila & Tikanoja Oyj sekä Envor Protech Oy. Muita yrityksiä, joiden kasvusuunnitelmat pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Fire & Water, Green Fuel Nordic Oy, Ecolan Oy, Ekopine Oy, Ecolution Oy, MHG Systems Oy, Komppa-Seppälän luomutila, Wetend Technologies Oy, Pajupojat Oy - WillowPartners, Humuspehtoori Oy, Stevenel Oy ja Coetus osk.

Yritysten liikeideat koskevat esimerkiksi teollisuuden sivutuotteiden ja jätteiden hyötykäyttöä, särkisäilykkeitä, puun ympäristöystävällistä pintakäsittelyä, biojätteen käsittelyä kaupunkiympäristössä, biotalouden urakka- ja puukauppaportaalia, biokaasun ja -dieselin tuotantoa, biohiilen tuotantoa pajusta, lannoite- ja maanparannustuotteita sekä jätteenkäsittelylaitteita. Lassila & Tikanoja pääsi mukaan uudella Hävikkimestari-palvelulla, joka auttaa ravintoloita minimoimaan ruokahävikin ja parantamaan tulostaan.

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Mukaan valitut yritykset saavat sparrausta eri alojen asiantuntijoilta eli mylläreiltä, jotka haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Kasvupolun tuomaristo valitsee toisen sparrauspäivän päätteeksi kaksi kasvupotentiaalisinta yritystä, jotka etenevät edelleen valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin, 26.-27.10.2016 Jyväskylässä.

Myös Kiertotalouden Kasvupolku etenee

Kiertotalouden Kasvupolulle valittiin 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 44 hakijan joukosta. Yritysten liikeideat liittyvät eri tavoin kiertotalouteen: esimerkiksi käytettyjen paristojen hyötykäyttöön, uudelleenkäytettäviin pakkauksiin vaateverkkokaupoille, sähkö- ja elektroniikkatuotteiden uudelleenkäyttöön, styrox-jätteen uusiokäyttöön, kalustekierrätykseen, pilaantuneen maan ja pohjaveden kunnostukseen, autojen kierrätykseen, maatalousmuovin kierrätykseen ja lämmön talteenottoon.

Kiertotalouden kasvupolun tuomariston puheenjohtajana toimii YTP:n jäsenyrityksen SUEZ Suomi Oy:n liiketoimintajohtaja Kimmo Käenmäki.

Tutustu Kasvupolkuihin Kasvu Openin www-sivuilla.