Jäteautonkuljettajan työ on täynnä riskejä

Riikka Kinnunen (riikka.kinnunen a ytpliitto.fi), 2.5.2016

Työterveyslaitos selvitti tutkimushankkeessa jäteautonkuljettajan työhön liittyviä riskejä. YTP:n jäsenyrityksistä tutkimuksessa oli yhteistyökumppanina Lassila & Tikanoja. Kuljettaja saattaa tyhjentää työvuoronsa aikana jopa 350 jäteastiaa ja kivuta yli sata kertaa jäteautoon ja sieltä pois. Reilu neljännes tutkimukseen osallistuneista kuljettajista vastasi joutuneensa yhteen tai useampaan työtapaturmaan viimeisen kolmen vuoden aikana.

L&T_raaka-aineiden_kerays-plazankuja5-6470.tif

Jokainen kiinteistönomistaja voi parantaa jäteautonkuljettajien työturvallisuutta ja helpottaa työtä esimerkiksi kiinnittämällä huomiota jäteastioiden sijoittamiseen tontilla sekä täyttämällä jäteastian asianmukaisesti. Jokainen pienikin teko kertautuu, kun tyhjennettäviä astioita voi olla jopa 350 päivässä.

Yli 40 prosenttia jäteautonkuljettajista kertoo, että jäteastian siirtäminen aiheuttaa vaaratilanteen viikoittain tai useammin. Pehmeä tai epätasainen alusta hankaloittavat työtä. Matalakin kynnys tai porras astian siirtoreitillä pakottaa kuljettajaa nostamaan raskaan astian esteen yli. Pahoja paikkoja ovat myös jyrkät rampit. Jäteautonkuljettajan työ edellyttääkin hyvää fyysistä kuntoa ja rautaisia hermoja.

Hankkeessa tuotettiin jätteenkuljetusyritysten esimiehille suunnattu vuosikello, johon on koottu vinkkejä kuljettajien työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin parantamiseksi vuoden jokaiselle kuukaudelle. Jokaiselle kuukaudelle on tuotettu valmista teemakohtaista materiaalia jäteautonkuljettajan työn tyypillisten riskien vähentämiseksi.

YTP:n turvallisuusjaosto kokoaa työnteon ja työpaikan yleiseen turvallisuuteen liittyvistä teemoista malleja YTP:n jäsenyritysten työturvallisuuden edistämiseksi.

Tutustu vuosikelloon Työterveyslaitoksen www-sivuilla.