Ekokem siirtymässä Fortumin omistukseen

Tatu Rauhamaki (tatu.rauhamaki a ytpliitto.fi), 27.5.2016

Fortum Oyj ja Ekokemin neljä suurinta omistajaa ovat sopineet, että Fortum ostaa niiden osuudet Ekokemistä. Nämä neljä suurinta omistajaa ovat Suomen valtio, Suomen kuntaliitto, Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä. Neljä suurinta omistajaa edustavat noin 81 prosenttia Ekokemin osakkeista ja äänivallasta. Ekokem on YTP:n jäsen.

Ekokem tiedottaa 27.5.2016:

Ekokem siirtymässä Fortumin omistukseen – kehitys kohti kiertotalouden kärkeä jatkuu; kokonaiskauppahinta 700 miljoonaa euroa

Fortum Oyj ja Ekokemin neljä suurinta omistajaa ovat tänään ilmoittaneet allekirjoittaneensa sopimuksen, jonka mukaan Fortum ostaa heidän osuutensa Ekokemistä. Nämä neljä suurinta omistajaa ovat Suomen valtio, Suomen kuntaliitto, Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä, jotka edustavat noin 81 prosenttia yrityksen osakkeista ja äänivallasta. Ekokemillä on yhteensä noin 400 osakkeenomistajaa.

Kauppa vaatii Suomen ja Ruotsin kilpailuviranomaisten hyväksynnät. Fortum arvioi että kauppa saadaan päätökseen vuoden 2016 kolmannen neljänneksen aikana. Fortum on ilmoittanut, että se tulee myös tekemään saman hintaisen ostotarjouksen Ekokemin lopuista osakkeista (165 euroa osakkeelta). Ostotarjouksen mukaisten kauppojen toteuttaminen edellyttää, että Fortum saa kilpailuviranomaisten hyväksynnän ja enemmistön Ekokemissä. Saavutettuaan vaadittavan omistusosuuden, Fortum tulee käynnistämään vähemmistöosakkeiden lunastusprosessin. Velaton kokonaiskauppahinta yhtiön koko osakekannalle on 700 miljoonaa euroa.

Ekokemin toimitusjohtaja Karri Kaitue kommentoi: "Ekokem on viime vuosien aikana kasvanut suomalaisesta yhtiöstä Pohjoismaiden laajuiseksi ympäristönhuollon palveluita tuottavaksi konserniksi. Kasvumme on ollut kannattavaa, ja markkinat tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseksi edelleen. Esimerkkinä tämänhetkisistä kasvuhankkeistamme on Riihimäellä rakenteilla oleva Kiertotalouskylä, jossa sekajätteestä jalostetaan muun muassa uusiomuovia, biokaasua ja energiaa.

Ekokemin hallitus käynnisti alkuvuodesta pääomarakenneselvityksen, jonka keskeisenä tavoitteena on ollut varmistaa resurssit yhtiön strategian toteuttamiseen ja kasvun jatkamiseen. Uskon, että osana Fortumia tämä tavoite saavutetaan ja Ekokemin menestys voi jatkua. Fortumin laajemman verkoston ja voimavarojen avulla voimme jatkossa tarjota Ekokemin palveluita vahvemmin myös kansainvälisesti. Uskon, että Fortumin kiertotalousstrategiaa tullaan nyt kehittämään Ekokemin varaan."

Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark toteaa: ”Ekokem on erinomainen yhtiö, jolla on kokenut johto ja henkilöstö. Fortumilla puolestaan on vahva taloudellinen asema ja osaamista jätteiden hyödyntämisessä energian tuotannossa. Yhdessä luomme todella vahvan pohjoismaisen kiertotalousyhtiön, jolla on erinomaiset kansainväliset kasvumahdollisuudet. Haluamme myös panostaa Ekokemin ratkaisujen jatkokehittämiseen.”

Lisätietoja antavat

Karri Kaitue, toimitusjohtaja, Ekokem Oyj, puh. 010 7551 220

Hanna Masala, strategia-, IR- ja viestintäjohtaja, Ekokem Oyj, puh. 010 7551 110