Renkaiden kierrätysmaksut halpenivat

Riikka Kinnunen (riikka.kinnunen a ytpliitto.fi), 21.1.2016

Ajoneuvojen, työkoneiden ja laitteiden renkaiden kierrätysmaksuja alennettiin vuodenvaihteessa keskimäärin 10 prosenttia tehostuneen kierrätyksen ansiosta. Tuottajayhteisönä toimiva Suomen Rengaskierrätys Oy vastaa renkaiden keräyksestä ja hyötykäytöstä siihen liittyneiden renkaiden tuottajien puolesta. Kierrätysjärjestelmän operaattorina jatkaa Kuusakoski Oy juuri alkaneella viisivuotiskaudella.

Renkaita kierrätetään ennätystahtiin

Renkaiden kierrätysjärjestelmä rahoitetaan uusien renkaiden hintaan sisältyvällä kierrätysmaksulla. Vuonna 2015 käytöstä poistettuja renkaita kerättiin ennätyksellisesti 55 453 tonnia, jossa oli kasvua edellisvuoteen peräti 11,3 prosenttia. Samanaikaisesti renkaita hyödynnettiin yhteensä 52 253 tonnia lähinnä maanrakennus- ja energiatarpeisiin. Renkaita ohjataan kierrätysjärjestelmän kautta jonkin verran myös pinnoitukseen. Raskaan kaluston renkaat pinnoitetaan tyypillisesti asiakkaan rengasrunkoon, joten ne näkyvät kierrätystilastoissa vasta käytöstä poistumisen jälkeen.

Renkaiden kierrätykselle on asetettu vähintään 95 prosentin hyödyntämisvelvoite suhteessa tuottajien markkinoille saattamien renkaiden määrään. Suomen Rengaskierrätys ylittää kierrätystavoitteen kirkkaasti, sillä osa järjestelmään tulevista renkaista on peräisin tuottajayhteisöön kuulumattomilta tuottajilta. Vapaamatkustaminen leimaa erityisesti ulkomaisia verkkokauppoja, joilla ei ole lainkaan velvollisuutta maksaa kierrätysmaksuja.

YTP:n jäsenyritys Kuusakoski jatkaa operaattorina

Rengaskierrätyksen suurimmat haasteet liittyvät jatkossa uusien hyötykäyttöratkaisujen kehittämiseen, sillä renkaiden käyttöä kaatopaikkarakenteissa rajoitettiin lainsäädännöllä tämän vuoden alusta. Suomen Rengaskierrätys Oy valitsi Kuusakoski Oy:n kierrätysoperaattorikseen vuosille 2016–2020 kokonaistaloudellisen arvioinnin pohjalta. Kuusakosken uskotaan osaavan parhaiten tuotteistaa käytöstä poistetut renkaat ja löytävän uusia mahdollisuuksia niiden hyödyntämiseen.

Lisätietoja: Suomen Rengaskierrätys Oy:n lehdistötiedote sekä www-sivut