Hack the recycling

Katja Moliis (katja.moliis a ytpliitto.fi), 18.8.2015

Lassila & Tikanoja isännöi syyskuussa kierrätysteemaista IndustryHack Hackathon-tapahtumaa 25.–27.9.2015. Tapahtuma kerää joukon koodaajia, suunnittelijoita ja kierrätyksestä innostuneita kehittämään uusia digitaalisia kierrätysratkaisuja.

waste-collection-room-some

Osallistujat pääsevät vierailulle Suomen suurimmalle kierrätyslaitokselle Keravalle, jonka jälkeen he siirtyvät työstämään omia ideoitaan Tuusulaan, Gustavelundiin. L&T:n asiantuntijat ovat koko viikonlopun tiimien tukena.

Tapahtumaan ilmoittaudutaan 2–3 hengen tiimeinä.

“Hack the Recycling on looginen jatkumo keväällä järjestämällemme startup-illalle. Olimme todella vaikuttuneita kilpailuun osallistuneiden yritysten innovatiivisuudesta ja innostuneisuudesta, ja haluamme ehdottomasti laajentaa yhteistyötä myös Industry Hackin kaltaisiin kehittäjäyhteisöihin”, kertoo L&T:n Ympäristöpalveluiden toimialajohtaja Petri Salermo.

L&T:n tavoitteena on palauttaa kaikki jäte uusiokäyttöön. Uusien ratkaisujen kehittäminen vaatii kierrätysprosessien tarkastelua tuoreesta näkökulmasta.

”Meillä L&T:llä on vahva halu hyödyntää nykyteknologian tarjoamat mahdollisuudet omien asiakkaidemme ympäristönhuollon tehostamiseksi, jätteiden kierrätyksen lisäämiseksi tai vaikka kalustomme päästöjen vähentämiseksi. Hack the Recycling -tapahtumassa keskitymme nimenomaan kierrätysliiketoiminnan kehittämiseen”, Salermo taustoittaa.

Syntyvät sovellukset tai palvelut voivat liittyä esimerkiksi uusien kierrätyspalveluiden luomiseen kuluttajille, datan keräämiseen ja analysointiin, tuotantolaitosten tai kaluston toiminnan tarkkailuun ja visualisointiin tai prosessien optimointiin. Joukkueet esittelevat ideansa viikonlopun päätteeksi tuomaristolle, ja paras innovaatio palkitaan.

Tapahtumaan voi ilmoittautua mukaan IndustryHackin sivuilla osoitteessa www.industryhack.com​.

Lisätietoja:
Ville Simola, digimentalisti, L&T, ville.simola@lassila-tikanoja.fi, puh. +358 503856217