Parlamentti hyväksyi Pietikäisen kiertotalousmietinnön

Riikka Kinnunen (riikka.kinnunen a ytpliitto.fi), 10.7.2015

Euroopan parlamentti hyväksyi 9.7.2015 europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen mietinnön kiertotaloudesta täysistunnossa selkeällä enemmistöllä. Komissio aikoo antaa vielä tämän vuoden aikana esitykset kiertotaloudesta sekä jätelainsäädännöstä.

sirpa_syksy2.jpg

Pietikäinen on huolissaan nykyisestä kulutustahdista, jolla luonnonvarojen rajat tulevat pian vastaan. Tällä hetkellä kulutus vuodessa vastaa noin puolentoista maapallon verran resursseja ja määrä uhkaa kasvaa viidessätoista vuodessa kahteen maapallolliseen.

Siirtyminen kiertotalouteen tarkoittaa suurta ajattelun muutosta, jossa valmista, käytä ja heitä pois –ajattelusta siirrytään ajatteluun, jossa resursseja käytetään tehokkaammin, tuottavammin ja säästeliäämmin ja jossa käytetyt tuotteet eivät enää ole jätettä vaan uusien tuotteitten raaka-ainetta. Pietikäinen on iloinen siitä, että komissio suhtautuu asiaan vakavasti ja tukee vahvasti kiertotaloutta. Myös komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen totesi parlamentin keskustelussa, että kiertotaloudesta on tulossa talouden megatrendi.

Pietikäisen mukaan Kiertotalouteen siirtyminen on erityisen tärkeää Euroopalle, jonka resursseista noin 40 prosenttia on tuontitavaraa. Kiertotalous parantaa omavaraisuutta ja vahvistaa siten myös turvallisuutta. Sillä on myös valtaisat työllisyysvaikutukset. Komission laskelmien mukaan kahden prosentin vuotuinen tuottavuusparannus resursseissa voisi luoda jopa kaksi miljoonaa uutta työpaikkaa Euroopan Unioniin.