Ympäristöministeri Grahn-Laasonen: Suomen noustava jätehuollossa EU:n kärkimaiden tasolle

Tatu Rauhamäki (tatu.rauhamaki a ytpliitto.fi), 12.2.2015

Suomen jätehuollon tavoitteena on, että Suomi nousee tämän vuosikymmenen loppuun mennessä EU:n kärkimaiden tasolle”, sanoi Jätehuolto 2015 -tapahtumassa 10.2. puhunut ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen.

Sanni Grahn-Laasonen

”EU-maiden yhdyskuntajätteen kierrätysasteiden vertailussa Suomi sijoittuu hädin tuskin keskitasolle. Olemme vielä kaukana nykyisessä lainsäädännössä ja valtakunnallisessa jätesuunnitelmassa asetetusta 50 %:n kierrätystavoitteesta vuoteen 2016 mennessä.

Suomen jätepolitiikan tavoitteena on edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä sekä varmistaa, ettei jätteestä aiheudu haittaa terveydelle tai ympäristölle. Päämääränä on, että jätettä päätyisi kaatopaikalle mahdollisimman vähän. Suurin osa teollisesta toiminnasta syntyvästä jätteestä ohjautuukin nykyisin hyödynnettäväksi pääosin energiana. Yhdyskuntajätteen kierrätysaste on kuitenkin edelleen suhteellisen matala ja vuonna 2013 yhdyskuntajätteistä kierrätettiin vain kolmannes.

Lue ympäristöministeriön tiedote kokonaisuudessaan:

Avainsanat kiertotalous