Envor Protech Oy toimitti biokaasulaitoksen Kiinaan

Tatu Rauhamäki (tatu.rauhamaki a ytpliitto.fi), 9.12.2014

Kunmingiin toimitettu laitos on merkittävä päänavaus suomalaiselle ympäristöosaamiselle.

biokaasulaitos

Envor Protech Oy:n biokaasulaitostoimitus yhdyskuntalietteiden käsittelyyn Kunmingin kaupungille on luovutettu tilaajalle. 6,4 miljoonan asukkaan Kunmingin kaupunki sijaitsee Yunnanin maakunnassa eteläisessä Kiinassa ja on Kiinan 19. suurin kaupunki.

Toteutetussa biokaasulaitoksessa käsitellään alueen kahdeksan uusimman ja suurimman jätevedenpuhdistamon lietteet keskitetysti. Aiemmin kaupungin jätevedet ja lietteet johdettiin paikalliseen Dianchi-järveen, jonka tila on heikentynyt merkittävästi.

Yhdyskuntalietteet käsitellään biokaasulaitoksessa Envor Protech:in kehittämällä HLAD-teknologialla. Laitoksen kapasiteetti on 182 500 tonnia mekaanisesti kuivattua lietettä vuodessa. Määrä on suuruusluokaltaan noin kaksinkertainen verrattuna esim. pääkaupunkiseudulla syntyvään yhdyskuntalietemäärään. Tuotetulla biokaasulla korvataan energiantuotannossa fossiilisia polttoaineita. Prosessoitu liete kuivataan, hygienisoidaan ja siitä valmistetaan säkitettyä lannoitetta hyödynnettäväksi maanviljelyksessä.

Envor Protech Oy:n toimitus sisälsi laitoksen kokonaissuunnittelun, SIA- ja prosessilaitteiden toimituksen ja asennuksen sekä laitoksen käyttöönoton ja henkilökunnan koulutuksen. Tilaajan vastuulla oli aluetekniikka ja rakennustyöt.

Lue uutinen kokonaisuudessaan tästä linkistä