Kinkkutemppu kierrättää taas joulun paistinrasvat polttoaineeksi

Katja Moliis (katja.moliis a ytpliitto.fi), 22.11.2018

Suuren suosion saavuttaneen Kinkkutempun keräyspisteitä on tänä jouluna peräti 230 eri puolilla Suomea. Maailmanlaajuisesti ainutlaatuisella tempauksella havainnollistetaan kiertotalouden mahdollisuuksia ja säästetään sekä viemäriputkistoa että ympäristöä.

Kinkkutemppu piristää kolmannen kerran suomalaisten joulunviettoa tavoitteenaan kerätä ja kierrättää ennätysmäärä paistinrasvaa. Tavoite on tuplata viime vuoden tulos ja saada mukaan 300 000 suomalaista kotitaloutta. Paistinrasvat kierrätetään hyvään tarkoitukseen: Kinkkutemppu-kampanja lahjoittaa 20 000 euroa vähävaraisia lapsiperheitä tukevalle Hope ry:lle.

Tänä jouluna Kinkkutempun keräyspisteitä on peräti 230, eri puolilla Suomea. Keräyspiste löytyy muun muassa Suomen jokaisesta K-Citymarketista. Kierrätykseen kelpaavat kinkun lisäksi kalkkunan, kalan tai juuressipsien paistinrasvat. Keräysaika on 20.12.2018–7.1.2019.

Kotitaloudet pääsevät kokemaan kiertotalouden helppouden pakkaamalla käytetyt paistinrasvat kartonkitölkkeihin ja tuomalla ne keräyspaikkoihin. Lassila & Tikanoja toimittaa paistinrasvat keräyspaikoilta Honkajoelle käsiteltäväksi, ja tämän jälkeen Nesteen Porvoon jalostamolle, jossa rasvaa hyödynnetään uusiutuvan dieselin raaka-aineena. Yhden kinkun paistinrasvalla voi ajaa henkilöautoa jopa kolme kilometriä.

Kinkkutemppu tehdään 14 toimijan yhteistyönä. Kinkkutemppu on oiva esimerkki kiertotaloudesta, jossa uudenlaiset kumppanuudet ja yhteistyö ovat tärkeässä roolissa.

Lue lisää Kinkkutempun kotisivulla: miten toimia, keitä on mukana, kaikki keräyspisteet, tietoa Hope ry:stä ja usein kysytyt kysymykset.