Fortum laajentaa Riihimäen muovijalostamon käsittelykapasiteettia

Sirpa Komulainen (sirpa.komulainen a ytpliitto.fi), 14.9.2018

Fortum avasi 13.9.2018 uuden käsittelylinjan Riihimäen muovijalostamollaan. Uuden käsittelylinjan ansiosta muovijalostamo pystyy käsittelemään kolminkertaisen määrän muovijätettä kierrätysmuoviksi nykyiseen verrattuna. Jatkossa muovijalostamon käsittelykapasiteetti on noin 30 000 tonnia vuodessa.

Fortum valmistaa Riihimäen muovijalostamolla kierrätysmuovia mekaanisesti kierrättämällä kuluttajien ja teollisuuden pakkausjätteestä. Muoviraaka-aineen valmistaminen mekaanisesti kierrättämällä säästää energiaa ja luonnonvaroja. Yksi kilogramma kierrätysmuovia säästää 1,5 kg hiilidioksidia verrattuna neitseellisen muoviraaka-aineen käyttämiseen.

"Kiertotalouden kehittäminen on välttämätöntä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Vuosittain tuotettavien muovien kiertotalouden mukaisella uudelleenkäytöllä on mahdollista vähentää globaaleja ilmastopäästöjä vuosittain miltei 500 miljoonaa tonnia. Riihimäen muovijalostamon kapasiteetin laajennus mahdollistaa muovinkierrätyksen merkittävän laajentamisen Suomessa", kertoo Kalle Saarimaa, Fortumin Kierrätys- ja jäteliiketoiminnan johtaja.

Fortum käsittelee Riihimäellä kaikki Suomessa erilliskerätyt kuluttajamuovipakkaukset. Vuonna 2017 jalostamossa käsiteltiin noin 6 000 tonnia muovijätettä. Vuonna 2018 määrä on todennäköisesti jo 10 000 tonnia.