Tutustu suomalaisten yritysten kiertotalousratkaisuihin Circular Economy Stakeholder Platform -nettisivustolla!

Sirpa Komulainen (sirpa.komulainen a ytpliitto.fi), 16.3.2018

European Circular Economy Stakeholder Platform -nettisivusto on Euroopan komission ja Euroopan talous- ja sosiaalikomitean yhdessä perustama sivusto, josta pyritään luomaan kiertotalouden virtuaalinen kohtaamispaikka Euroopassa.

Sivuston kautta viestitään kiertotalouteen liittyvistä ajankohtaisista asioista. Sivustolle on koottu mm. tapahtumailmoituksia ja uutisia. Lisäksi sivustolle on koottu erilaisia kiertotalousesimerkkejä, -käytäntöjä, -sitoumuksia sekä -strategioita.

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP:n jäsenet ovat keskeisiä toimijoita nykyisissä ja tulevaisuuden kiertotalousratkaisuissa ja ovat myös aktiivisesti soveltamassa uusia digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia sekä uudenlaisia kumppanuuksia.

YTP on kerännyt jäsenyrityksiltään esimerkkejä kiertotalouden mukaisista tuotteista ja palveluista.

Tutustu suomalaisten yritysten kiertotalousratkaisuihin

Kiertotalousesimerkit-osiosta löytyy tällä hetkellä kaikkiaan 107 erilaista esimerkkiä hyvistä käytäntännöistä tai innovatiivista ratkaisuista. Sidosryhmät voivat toimittaa itse esimerkkejä European Circular Economy Stakeholder Platform -sivustolle. Seuraavat YTP:n jäsenyritysten esimerkit löytyvät jo sivustolta:

• Kinkkutemppu (Ham Trick) https://circulareconomy.europa.eu/platform/en/good-practices/kinkkutemppu-ham-trick

• New, innovative bioenergy products from paper&pulp mills’ sidestreams utilizing novel biogastechnology - https://circulareconomy.europa.eu/platform/en/good-practices/new-innovative-bioenergy-products-paperpulp-mills-sidestreams-utilizing-novel-biogastechnology

• Reuse and recycling of loading pallets:

• From construction waste to construction material: progressive recycled wood stone - https://circulareconomy.europa.eu/platform/en/good-practices/construction-waste-construction-material-progressive-recycled-wood-stone

• Waste – interior design products from Delete’s demolition materials - https://circulareconomy.europa.eu/platform/en/good-practices/waste-interior-design-products-deletes-demolition-materials

Esimerkeillä lisää konkretiaa

Esimerkit ovat hyvä tapa viestiä kiertotalouden mahdollisuuksista sekä ratkaisujen laajasta kirjosta.

- On hienoa, että sivustolla on mukana suomalaisten yritysten esimerkkejä. YTP auttaa mielellään tässä työssä, sanoo Anna Virolainen-Hynnä, YTP:n asiantuntija.
Tutustu myös YTP:n omille nettisivuilleen keräämiin kiertotalousesimerkkeihin (suomeksi ja englanniksi): http://www.ytpliitto.fi/fin/ajankohtaista/kiertotalousesimerkkeja/

Levitä ilosanomaa hyvistä esimerkeistä #CEstakeholderEU

Lisätiedot: anna.virolainen(a)ytpliitto.fi