YTP:n jäsenyrityksiä mukana Sitran listauksessa Suomen kiinnostavimmista kiertotaloustoimijoista!

Sirpa Komulainen (sirpa.komulainen a ytpliitto.fi), 5.1.2018

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n jäsenet ovat keskeisiä toimijoita nykyisissä ja tulevaisuuden kiertotalousratkaisuissa. Tästä on hyvänä esimerkkinä mm. se, että viisi YTP:n jäsenyritystä on mukana Sitran joulukuussa 2017 julkaisemalla Kiertotalouden kiinnostavimmat -listalla. Sitran kokoaman listauksen tarkoitus on inspiroida muita toimijoita kiertotalouden mukaisista toimintatavoista ja ansaintamalleista. Listauksessa on nyt 97 yritystä.

Sitrassa uskotaan, että kiertotalous on Suomelle miljardimahdollisuus. Kiertotaloudessa ei tuoteta jatkuvasti lisää tavaroita, vaan kulutus perustuu jakamiseen, vuokraamiseen ja kierrättämiseen. Kiertotalous muuttaa yritysten toimintapoja ja ansaintamalleja.

Kiertotalouden kiinnostavimmat -listalla Sitra haluaa esitellä Suomen inspiroivimmat kiertotalouden yritysesimerkit ja näin omalta osaltaan kirittää suomalaisia siirtymään kiertotalouteen maailman ensimmäisten joukossa. Vuodesta 2016 asti Sitra on kartoittanut kiinnostavia suomalaisia kiertotaloustoimijoita.

YTP:n jäsenistä Sitran listalla tällä hetkellä ovat:

Destaclean Oy

Fortum Waste Solutions Oy

Gasum Oy (YTP:n jäsen tytäryhtiö Oulun Biotehdas Oy)

Lassila & Tikanoja Oyj

Zenrobotics Oy

YTP:n kiertotalousesimerkit
Myös YTP on koonnut yhteen kiertotalousesimerkkejä jäsenyrityksiltään. YTP:n kokoamat esimerkit löytyvät sekä suomen- että englanninkielisinä nettisivuiltamme. Kaikki nämä esimerkit ovat ainoastaan pintaraapaisu jäsenyritystemme toiminnasta. Esimerkkien avulla haluamme omalta osaltamme viestiä kiertotaloudesta ja siihen liittyvistä liiketoimintamuutoksista. YTP:n jäsenet ovat aktiivisesti kehittämässä erilaisia kiertotalousratkaisuja sekä soveltamassa uusia digitalisaation mukanaan tuomia mahdollisuuksia sekä rakentamassa uudenlaisia kumppanuuksia.

Lisätietoa:

Sitran Kiertotalouden kiinnostavimmat -listaus