Vuonna 2117 Suomi on kilpailukykyinen järkevässä materiaalitaloudessa

Sirpa Komulainen (sirpa.komulainen a ytpliitto.fi), 5.12.2017

Ensin tuli biotalous, sitten kiertotalous, sitten biotalous- ja kiertotalous yhdistettiin, ja lopulta hoksattiin tuoda yhteen biotalous, kiertotalous, energia- ja ilmastoasiat. Näin syntyi järkevä materiaalitalous, joka nojaa luonnon kiertokulun periaatteisiin ja on tasapainossa maapallon kanssa.

Aikaisemmin ajateltiin, että eri alueiden taloudet erikoistuivat omien vahvuuksiensa mukaisiksi sen perusteella, mitä tuotantopanoksia (luonnonvarat, työvoima, pääoma) niistä löytyi ja missä suhteessa. Talous kasvoi. Nämä vuosisatoja olemassa olleet markkinatalouden perusteet ovat ja pysyvät vielä 2100-luvullakin, mutta käsitys niistä on muuttunut digitalisaation, ilmastonmuutoksen sekä muiden globaalien ympäristöhaasteiden myötä.

Digitalisaatio ja robotiikka ovat korvanneet entistä nopeammalla tahdilla ihmiset perinteisinä työntekijöinä. Vuonna 2117 työn tekeminen on edelleen toisten ongelmien ratkaisemista, mutta ongelmat vain ovat erilaisia – robotit hoitavat yksitoikkoiset ja raskaat työt, sen sijaan ihmisen läsnäolon tarve työllistää suhteessa enemmän kuin aikaisemmin.

Lue koko juttu YTP:n blogikirjoituksesta