Ympäristöalan uutisia

Julkaisemme verkkopalvelussamme ympäristöalan uutisia ja tiedotamme alan ajankohtaisista tapahtumista. Uutisaiheista ja tulevista tapahtumista voit lähettää meille vinkkiä osoitteeseen ytpliitto@ytpliitto.fi

Kutsu 19.4.2018 YTP:n seminaariin

YTP järjestää vuosiseminaarin torstaina 19.4.2018 klo 13.30 alkaen Helsingin Messukeskuksessa Pasilassa.

Kierto Ympäristöpalvelut Oy ja Purkucom Oy YTP:n jäseniksi!

YTP:n jäsenmäärä on jälleen kasvanut, kun saimme joukkoomme kaksi uutta jäsentä.

Järjen jätehuoltoa -ideakilpailu-tule mukaan!

YTP:n jäsenyritys RL-Huolinta etsii kilpailun kautta uusia, innovatiivisia ratkaisuja jätehuollon kehittämiseen.

Oulun seudulla jätehuoltoon uusi yhteistyömalli

Oulun Seudun kunnat Liminka, Muhos, Tyrnävä ja Utajärvi ovat tehneet jätehuoltopalveluista sopimuksen Kempeleen Jätekuljetus Ky:n, yksityisen yrityksen, kanssa. Useimmiten kuntien vastuulla olevat jätehuollon palvelutehtävät on siirretty kunnalliselle jäteyhtiölle, liikelaitokselle tai kuntayhtymälle, mutta tehty sopimus osoittaa myös muiden mallien toimivan. Muutoksen taustalla onkin ollut nimenomaan tahto järjestää kunnallinen jätehuolto itsenäisesti, ilman kädet sitovaa osakkuutta jäteyhtiöstä. Alueen viranomaistyö toteutetaan myös neljän kunnan yhteistyönä, ja jätehuollon viranomaisena aloittaa Lakeuden EKO -lautakunta.

AKT keskeyttää työt myös ympäristöhuollossa perjantaina 2.2.2018

Yli 145 000 kotitaloutta kierrätti kinkunrasvansa – Kinkkutempun uusiutuvalla dieselillä ajaa 14 kertaa maapallon ympäri!

Joulukinkkujen paistinrasvojen keräys ylitti tänä vuonna kaikki odotukset. Yli 145 000 kotitaloutta osallistui Kinkkutemppuun, mikä on lähes neljä kertaa enemmän kuin vuotta aiemmin! Kinkkutemppu-kampanjan tavoitteena on havainnollistaa kuluttajille kiertotalouden mahdollisuuksia, ja paistinrasvoista valmistetaankin uusiutuvaa dieseliä. Tämän vuotisesta rasvamäärästä valmistetulla polttoaineella ajaisi arviolta 14 kertaa maapallon ympäri.

Uusi YTP:n jäsen Kuljetusrinki Oy

Saimme YTP:n kasvavaan joukkoon mukaan Kuljetusrinki Oy:n tämän vuoden alusta.

Jätteenpoltto lisääntynyt edelleen

Tilastokeskuksen tuoreen jätetilaston mukaan entistä enemmän yhdyskuntajätteestä päätyi jätteenpolttoon vuonna 2016. Kierrätysaste oli nyt 42 prosenttia, joka on reilun prosentin enemmän kuin edellisenä vuotena. Uuden jätedirektiivin tavoitteet tulevat olemaan haastavia Suomelle.

YTP:n jäsenyrityksiä mukana Sitran listauksessa Suomen kiinnostavimmista kiertotaloustoimijoista!

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n jäsenet ovat keskeisiä toimijoita nykyisissä ja tulevaisuuden kiertotalousratkaisuissa. Tästä on hyvänä esimerkkinä mm. se, että viisi YTP:n jäsenyritystä on mukana Sitran joulukuussa 2017 julkaisemalla Kiertotalouden kiinnostavimmat -listalla. Sitran kokoaman listauksen tarkoitus on inspiroida muita toimijoita kiertotalouden mukaisista toimintatavoista ja ansaintamalleista. Listauksessa on nyt 97 yritystä.