YTP:n uutisia

Julkaisemme verkkopalvelussamme ympäristöalan uutisia ja tiedotamme alan ajankohtaisista tapahtumista. Uutisaiheista ja tulevista tapahtumista voit lähettää meille vinkkiä osoitteeseen ytpliitto@ytpliitto.fi

Kinkkutemppu kierrättää taas joulun paistinrasvat polttoaineeksi

Suuren suosion saavuttaneen Kinkkutempun keräyspisteitä on tänä jouluna peräti 230 eri puolilla Suomea. Maailmanlaajuisesti ainutlaatuisella tempauksella havainnollistetaan kiertotalouden mahdollisuuksia ja säästetään sekä viemäriputkistoa että ympäristöä.

Arto Arvola YTP:n asiantuntijaksi

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP:n asiantuntijaksi on nimitetty FM Arto Arvola. Hän aloittaa tehtävässään 10.12.2018.

Ilmoittaudu Ygoforum-seminaariin "Kestävä infrarakentaminen" 7.11. mennessä

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP, Ygoforum ja Liikennevirasto järjestävät yhdessä kestävää infrarakentamista käsittelevän seminaarin Helsingissä klo 9-13. Ilmoittautumisaikaa on keskiviikkoon 7.11. saakka.

Muovitiekartta Suomelle: Vähennä ja vältä, kierrätä ja korvaa

Suomen tuore muovitiekartta sisältää ensiaskelet kohti uutta, kestävämpää muovitaloutta. Siihen on koottu lupaavimpia ja merkittävimpiä toimia muovien aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi.

Tuore selvitys rajoittaisi julkisen sektorin yritystoimintaa kilpailluilla markkinoilla

Yrittäjyyden edistämisen strateginen toimenpideohjelma osoittaa, että iso osa yrityksistä katsoo kilpailun toimivan huonosti tai ei lainkaan. Ongelmat liittyvät julkisen sektorin, erityisesti kuntien ja niiden omistusyhteisöjen, toimintaan markkinoilla. Esimerkki tästä on kuntien jäteyhtiöiden kaksoisrooli. Jätelaitokset hoitavat lakisääteiset tehtävänsä lakiin perustuvan monopolinsa turvin ja samanaikaisesti tarjoavat palveluja vapailla yritysmarkkinoilla. Käytäntö on johtanut Suomessa kilpailuneutraliteetin vääristymiseen. YTP pitää strategisen toimenpideohjelman kilpailuneutraliteettia edistäviä toimenpide-ehdotuksia erittäin perusteltuina ja kannatettavina.

L&T investoi muovin kierrätykseen

Lassila & Tikanoja investoi Merikarvian muovinkierrätyslaitoksellaan jätemuovin käsittelyteknologiaan. Investoinnin myötä laitoksen käsittelykapasiteetti kaksinkertaistuu 20 000 tonniin vuodessa ja se pystyy käsittelemään entistä likaisempia ja hankalampia muovilaatuja. Erityisesti kaupan alalla ja rakentamisessa syntyy valtavia määriä sellaista jätemuovia, jonka kierrättäminen on aiemmin ollut hankalaa sen likaisuuden vuoksi.

Sähköinen tietoalusta parantaa jätehuollon tehokkuutta ja avoimuutta

Fortum laajentaa Riihimäen muovijalostamon käsittelykapasiteettia

Fortum avasi 13.9.2018 uuden käsittelylinjan Riihimäen muovijalostamollaan. Uuden käsittelylinjan ansiosta muovijalostamo pystyy käsittelemään kolminkertaisen määrän muovijätettä kierrätysmuoviksi nykyiseen verrattuna. Jatkossa muovijalostamon käsittelykapasiteetti on noin 30 000 tonnia vuodessa.

14.11.2018 Ygoforum-seminaari "Kestävä infrarakentaminen"

YTP, Ygoforum ja Liikennevirasto järjestävät yhdessä seminaarin Pasilan virastotalossa Helsingissä.

YTP hakee asiantuntijaa

Oletko Sinä Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n uusi asiantuntija?

YTP:n jäsen Remeo suunnittelee Suomen edistyksellisintä kierrätyslaitosta Vantaalle

Uusin teknologia mahdollistaa aidon hyödyntämisasteen noston.

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:ssä asiantuntijavaihdoksia

YTP:n toimistolla on tapahtumassa muutoksia asiantuntijatehtävissä elokuun aikana.

RenoNorden on nyt Urbaser Oy

YTP:n uudet jaostojäsenet valittu

YTP:n hallitus nimesi uudet jaostojen jäsenet ja puheenjohtajat vuoden 2020 liittokokoukseen asti. Jaostojäsenet edustavat 22 eri yritystä ja mahdollistavat valituilla painopistealueilla tehokkaan alan toimintaympäristön kehittämisen.

Komission direktiiviehdotus kertakäyttömuovituotteista vaikuttaisi laajasti jätehuollon järjestämiseen jäsenmaissa

YTP pitää hyvänä, että komissio pyrkii aktiivisesti edistämään kiertotaloutta Euroopassa. Komission ehdotusta voidaan pitää kunnianhimoisena: se ei ainoastaan kiristä jo olemassa olevia toimenpiteitä, vaan esittää myös täysin uusia. Ehdotetut toimet vaatisivat uudenlaista yhteistyötä eri sektoreiden välillä.

Kiertotalouden yrityskeskittymä Mustasaareen-YTP:n jäsen Lakeuden Ympäristöhuolto mukana

Mustasaaren Lintuvuoren teollisuusalueella on 11 tonttia varattu nimenomaan kiertotalouden alalla toimiville yrityksille. Nyt Seinäjoella ja Ylistarossa toimiva Lakeuden Ympäristöhuolto on varannut ensimmäisen tontin ja päättänyt sijoittautua myös Mustasaareen.

EK esittää 19 toimenpidettä kilpailuongelmien korjaamiseksi, jätehuolto yksi kehityskohde

Elinkeinoelämän keskusliitto EK on koonnut "Markkinat auki: reilua kilpailua ja yhteistyötä julkisiin palveluihin" -raporttiin kilpailuongelmia eri toimialoja edustavien jäsenliittojen ja -yritysten kanssa. EK:n listaamista 19 toimenpidesuosituksesta monet koskevat suoraan ympäristöalaa. Meneillään olevassa jätelain muutoksessa poistetaan eräitä kilpailuesteitä, mutta jatkoa tarvitaan, jotta jätemarkkinoiden kehittyminen voidaan turvata.

Mitä tehdä muoveille? Nyt on aika esittää ideoita ja ratkaisuehdotuksia

Ympäristöministeriö kutsuu sidosryhmiä ja kansalaisia osallistumaan keskusteluun kansallisesta muovitiekartasta. Erityisesti toivotaan ideoita ratkaisuiksi ja käytännön toimenpiteiksi. Nyt on monta eri keinoa osallistua työhön.

YTP:n uusi esite

YTP:n uusi esite "YTP yhdistää ympäristöalan toimijat" lanseerattiin YTP:n liittokokouspäivänä 19.4.2018 Helsingin Messukeskuksessa.

Kreate Oy YTP:n jäseneksi!

YTP:lle uusi hallitus

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n sääntömääräisessä liittokokouksessa 19.4.2018 valittiin YTP:n uusi hallitus. Yhteiskuntasuhdejohtaja Risto Pohjanpalo Kuusakoski Oy:stä jatkaa YTP:n puheenjohtajana liittokokoukseen 2019 asti. Varapuheenjohtajaksi valittiin toimitusjohtaja Kalle Saarimaa Fortum Waste Solutions Oy:stä.

MEDIAKUTSU / ENNAKKOTIEDOTE: Markkinapaikasta kiertotalouden digiloikka -seminaari 19.4.2018 Helsingissä

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP järjestää Markkinapaikasta kiertotalouden digiloikka -seminaarin 19.4.2018 Helsingin Messukeskuksessa. Seminaari kokoaa yhteen laajan joukon ympäristöalan asiantuntijoita. Seminaarissa luodaan ensin katsaus Suomen kiertotalouden näkymiin, minkä jälkeen keskustellaan ympäristöalan ajankohtaisesta isosta kysymyksestä, jätteiden ja sivuvirtojen sähköisestä markkinapaikasta.

Kansallinen muovitiekarttatyö käynnistynyt

YTP on nimetty ympäristöministeriön asettaman yhteistyöryhmän jäseneksi. Työryhmän tehtävänä on määritellä toimia, joilla Suomi voi vähentää muovijätteen ja -roskan aiheuttamia haittoja, tehostaa muovin talteenottoa ja kierrätystä sekä edistää parempaa tuotesuunnittelua. Tavoitteena on myös luoda edellytyksiä uusille kiertotalouden innovaatioille ja investoinneille sekä vähentää riippuvuutta fossiilisista raaka-aineista.

Kutsu: Markkinapaikasta kiertotalouden digiloikka -seminaari 19.4. Messukeskuksessa

Muistathan ilmoittautua YTP:n vuosiseminaariin 2.4. mennessä!

Kierrätysaste saatava nousemaan

Suomi on jäänyt jälkeen kansallisista ja EU:n kierrätystavoitteista. Niiden saavuttaminen edellyttää muutoksia jätehuoltojärjestelmään, kirjoittaa YTP:n toimitusjohtaja Otto Lehtipuu Mediaplanetin Kiertotalous-kampanjassa.

Purkualan päätapahtuma Wienissä 7.-9.6. - tule mukaan!

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP:ssä toimiva Suomen Purkuliikkeiden liitto FDA järjestää jälleen jo perinteeksi muodostuneen delegaation eurooppalaisen purkualan kattojärjestön European Demolition Association EDA:n vuosikonventioon. FDA kutsuu mukaan kaikki suomalaiset purkualan toimijat. Tapahtuma on vuoden tärkein kokoontuminen purkualan yhdistyksille, urakoitsijoille, laitetoimittajille, suunnittelijoille, hallinnolle ja muille toimijoille verkostoitumiseen ja uusimman tiedon hankkimiseen. Messutapahtuma rakentuu ”Demolition and Decontamination” -teeman ympärille.

Tutustu suomalaisten yritysten kiertotalousratkaisuihin Circular Economy Stakeholder Platform -nettisivustolla!

European Circular Economy Stakeholder Platform -nettisivusto on Euroopan komission ja Euroopan talous- ja sosiaalikomitean yhdessä perustama sivusto, josta pyritään luomaan kiertotalouden virtuaalinen kohtaamispaikka Euroopassa.

Kutsu 19.4.2018 YTP:n seminaariin

YTP järjestää vuosiseminaarin torstaina 19.4.2018 klo 13.30 alkaen Helsingin Messukeskuksessa Pasilassa.

Kierto Ympäristöpalvelut Oy ja Purkucom Oy YTP:n jäseniksi!

YTP:n jäsenmäärä on jälleen kasvanut, kun saimme joukkoomme kaksi uutta jäsentä.

Järjen jätehuoltoa -ideakilpailu-tule mukaan!

YTP:n jäsenyritys RL-Huolinta etsii kilpailun kautta uusia, innovatiivisia ratkaisuja jätehuollon kehittämiseen.

Oulun seudulla jätehuoltoon uusi yhteistyömalli

Oulun Seudun kunnat Liminka, Muhos, Tyrnävä ja Utajärvi ovat tehneet jätehuoltopalveluista sopimuksen Kempeleen Jätekuljetus Ky:n, yksityisen yrityksen, kanssa. Useimmiten kuntien vastuulla olevat jätehuollon palvelutehtävät on siirretty kunnalliselle jäteyhtiölle, liikelaitokselle tai kuntayhtymälle, mutta tehty sopimus osoittaa myös muiden mallien toimivan. Muutoksen taustalla onkin ollut nimenomaan tahto järjestää kunnallinen jätehuolto itsenäisesti, ilman kädet sitovaa osakkuutta jäteyhtiöstä. Alueen viranomaistyö toteutetaan myös neljän kunnan yhteistyönä, ja jätehuollon viranomaisena aloittaa Lakeuden EKO -lautakunta.

AKT keskeyttää työt myös ympäristöhuollossa perjantaina 2.2.2018

Yli 145 000 kotitaloutta kierrätti kinkunrasvansa – Kinkkutempun uusiutuvalla dieselillä ajaa 14 kertaa maapallon ympäri!

Joulukinkkujen paistinrasvojen keräys ylitti tänä vuonna kaikki odotukset. Yli 145 000 kotitaloutta osallistui Kinkkutemppuun, mikä on lähes neljä kertaa enemmän kuin vuotta aiemmin! Kinkkutemppu-kampanjan tavoitteena on havainnollistaa kuluttajille kiertotalouden mahdollisuuksia, ja paistinrasvoista valmistetaankin uusiutuvaa dieseliä. Tämän vuotisesta rasvamäärästä valmistetulla polttoaineella ajaisi arviolta 14 kertaa maapallon ympäri.

Uusi YTP:n jäsen Kuljetusrinki Oy

Saimme YTP:n kasvavaan joukkoon mukaan Kuljetusrinki Oy:n tämän vuoden alusta.

Jätteenpoltto lisääntynyt edelleen

Tilastokeskuksen tuoreen jätetilaston mukaan entistä enemmän yhdyskuntajätteestä päätyi jätteenpolttoon vuonna 2016. Kierrätysaste oli nyt 42 prosenttia, joka on reilun prosentin enemmän kuin edellisenä vuotena. Uuden jätedirektiivin tavoitteet tulevat olemaan haastavia Suomelle.

YTP:n jäsenyrityksiä mukana Sitran listauksessa Suomen kiinnostavimmista kiertotaloustoimijoista!

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n jäsenet ovat keskeisiä toimijoita nykyisissä ja tulevaisuuden kiertotalousratkaisuissa. Tästä on hyvänä esimerkkinä mm. se, että viisi YTP:n jäsenyritystä on mukana Sitran joulukuussa 2017 julkaisemalla Kiertotalouden kiinnostavimmat -listalla. Sitran kokoaman listauksen tarkoitus on inspiroida muita toimijoita kiertotalouden mukaisista toimintatavoista ja ansaintamalleista. Listauksessa on nyt 97 yritystä.