Yhteistyöprojekti: Kinkkutemppu 2016

Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden alulle laittama yhteisprojekti, jonka tarkoituksena on tuoda kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla.

Joulun 2016 alla kuluttajia pyydettiin palauttamaan kinkunpaistosta yli jääneet rasvat kierrätyspisteille ja yli jääneestä paistinrasvasta valmistettiin uusiutuvaa polttoainetta Nesteen Porvoon jalostamolla. Lopuksi paistinrasvasta valmistettu polttoaine lahjoitettiin hyväntekeväisyyteen.

Kinkkutempun lähtökohtana oli, että yhden kinkun paistorasvalla henkilöauto voi ajaa jopa kolme kilometriä. Ja kinkkuahan tässä maassa syödään mojovat 7 miljoonaa kiloa joka joulu-kaudella. Uskommekin, että keräysastioihin voi kertyä sellaiset määrät silavaa, että siitä valmistetulla dieselillä voisi ajaa kolme kertaa maapallon ympäri. Sillä tekee jo paljon hyvää!

Kemianteollisuuden lisäksi Kinkkutempussa ovat mukana Neste, K-ryhmä, Lassila & Tikanoja, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Vesilaitosyhdistys, Honkajoki, Maa- ja kotitalousnaiset sekä YTP ry.

Lisätietoja: